de Irina-Maria Marinescu
180 de studenți vor trece pragul companiei AG Radio Holding, grupul radio numărul 1 în România, care include stațiile Kiss FM, Rock FM și Magic FM, în luna ianuarie, pentru a face practică profesională într-un mediu care include mai multe mijloace de comunicare. Tinerii, studenți la Facultatea de Jurnalism și Științe ale Comunicării, vor avea ocazia să exploreze un mediu profesional palpitant și se vor exprima în eter la Asha Radio, un post online lansat de Kiss FM, menit să antreneze potențialul studenților. Aceștia vor redacta și texte pentru paginile de internet ale posturilor de radio.
Pentru a afla mai multe despre viața de student la Facultatea de Jurnalism, am decis să caut răspunsuri direct de la sursă. Am discutat cu decanul facultății, conf. prof. dr. Antonio Momoc, despre așteptările studenților și felul în care, prin intermediul practicii, aceștia își descoperă vocea jurnalistică.
Domnule decan, care e principalul motiv pentru care ar alege un tânăr Facultatea de Jurnalism și Științe ale Comunicării?
Antonio Momoc: Principalul motiv ar fi atracția față de o profesie care, cumva, te pune în centrul atenției, o profesie care are un rol important în societate și față de o carieră care îți oferă mijloace de afirmare publică și care îți dă puterea de a influența atât opinia publică, cât și puterea politică. De multe ori vedem că urmarea unor anchete jurnalistice sau a unor discuții din presă cu diverse figuri politice au un impact semnificativ. Toate aceste lucruri îi determină pe tineri să se gândească că jurnalismul e o profesie care le asigură un rol social foarte important, în care au parte de recunoașterea unui statut profesional. În plus, astăzi există multe modalități prin care se consumă media, pe internet, zona aceasta de influență socială pe rețele sociale de diverse feluri, Tik Tok, Instagram, Facebook, care au putere mare de influență, și mijloacele convenționale precum radio sau televiziune. E o profesie care are un sens social. Cu alte cuvinte, e o profesie prin care te faci auzit, în care poți căuta adevărul, cu scopul de a informa. Deci acest tip de recompensă socială și profesională e ceea ce atrage tinerii, ținând cont de misiunea de a informa și de așteptarea ca publicul să beneficieze pe urma activităților mediatice.
Ce așteptări au studenții de la facultatea dumneavoastră și ce așteptări aveți dumneavoastră față de ei?
Așteptările studenților țin, în primul rând, de crearea și oferirea de oportunități. Mă refer la oportunități de practică, de a intra în profesie, de a obține burse, internship-uri în țară sau străinătate, de a învăța, atât în amfiteatre, cât și în laboratoare de la profesioniști, care știu ce spun. Pe plan profesional, se așteaptă să li se deschidă uși, să li se creeze posibilități de afirmare. Ei vin cu un anumit potențial, așa că se așteaptă ca facultatea să le dea ce e mai bun, atât din punct de vedere al pregătirii, al interacțiunii cu profesorii, cât și din punct de vedere al materialelor. Se așteaptă la laboratoare și echipament de înaltă performanță, la tehnologii din zona comunicării de ultimă generație. Se așteaptă, așadar, la condițiile unei societăți civilizate europene. De aceea misiunea noastră e de a le oferi toate aceste condiții, ca ei să reușească profesional și să fructifice acest timp petrecut în facultate și în perioadele de practică profesională. De aceea dezvoltăm și întreținem relații bune cu industria de media și agențiile de profil de pe piață. Desigur că așteptările studenților țin și de activitățile extracuriculare, dar din punct de vedere profesional, acestea sunt. În ceea ce îi privește pe profesori, aceștia nu au niște așteptări în sensul unui profil robot al studentului. Acestea sunt, în principal, de natură motivațională. Ne așteptăm ca studenții să fie motivați să se dezvolte, să fie curioși. Adică să își dorească într-adevăr să practice această meserie, să fie dispuși să facă sacrificii și efort. Sigur că așteptările sunt din ambele părți foarte realiste, nici profesorii, nici studenții nu sunt naivi în legătură cu ceea ce li se poate oferi fiecăruia.
Kiss FM, Magic FM și Rock FM - radiouri de mare încredere, care fac performanță și care sunt reper în comunicarea audio-vizuală din România”
Cum se vede media de azi din interiorul facultății?
Noi privim media ca un partener. Pregătim jurnaliști pentru organizațiile media care funcționează în momentul de față pe piață. Sigur că avem anumite rezerve legate de anumite organizații media, mai ales față de cele care, spre exemplu, practică clickbait, fie că ne referim la televiziuni, fie că vorbim despre alte canale de comunicare în masă. În principiu, media reprezintă domeniul nostru de activitate și zona țintă unde vrem să îi trimitem pe studenții noștri. Vrem să îi integrăm în acest domeniu și să se dezvolte aici, să poată, într-un fel, să influențeze cultura organizațională a redacțiilor de știri cu valorile profesionale ale onestității, credibilității care vin din zona academică. Deci pentru noi, media este așa cum este, cu bune și rele, e locul de muncă și de afirmare pentru studenții noștri. De aceea dezvoltăm parteneriate cu industria. Sunt foarte bucuros că reușim să încheiem acest acord cu Kiss FM, Rock FM și Magic FM pentru a le oferi studenților șansa de a se afirma în zona unor radiouri de mare încredere, care fac performanță și care sunt reper în comunicarea audio-vizuală din România. Din perspectiva asta, relația noastră cu presa e solidă. Pentru noi cel mai important lucru e să deschidem aceste uși și suntem bucuroși că avem o mână întinsă dinspre parteneri media profesioniști. Presa profesionistă și de calitate, presa care își face treaba cu onestitate și care atinge cote mari de rating fără a-și înșela audiența pentru noi e un reper. Ne pare bine să îi putem orienta pe studenți în direcția asta.
Își descoperă studenții vocea jurnalistică în perioadele de practică în care experimentează cu diferite stiluri de jurnalism și diverse medii de comunicare?
Cred că, până la urmă, ăsta e sensul practicii profesionale. Noi, în Facultatea de Jurnalism, le oferim studenților posibilitatea de a face practică pe tot parcursul anului. Pentru noi e foarte important ca studenții să fie prezenți în redacții, să învețe din studio, să învețe practicând și, cum bine spui tu, să își descopere vocea. Dorim ca aceștia să se exprime în eter, pe internet, prin diferite mijloace, dar păstrând un standard de calitate, aducând un plus de valoare care vine din zona aceasta profesional-normativă. Sigur, presa sau radioul astăzi, care înseamnă o sumedenie de medii de comunicare, video, scris, nu mai este doar FM, este o comunitate susținută și în social media, toate acestea sunt medii unde studenții noștri își pot găsi o voce. Fiecare se simte mai bine exprimându-se printr-un mediu sau altul. Unii se simt mai siguri pe ei în fața unui microfon, alții se exprimă mai bine în scris, unii se simt mai bine creând materiale video, fie ele scurte, de tip Tik Tok, fie ele mai complexe, pentru YouTube sau televiziune. Toate aceste canale și organizații media cu care noi avem parteneriate sunt, în mod clar, oportunități de afirmare și de a-și găsi propria personalitate profesională, pornind de la satisfacțiile profesionale ale fiecăruia. Toate lucrurile acestea sunt posibile și conexe cu Facultatea de Jurnalism, în cadrul căreia avem și programele de relații publice și publicitate. Studenții noștri se pregătesc și pentru zona de PR, de formare de imagine, se dezvoltă mult în zona de creație și strategie publicitară, de concepție și producție de clipuri publicitare. Deci, în funcție de vocația, pasiunea și interesul fiecăruia dintre studenții care ne trec pragul, încercăm să le oferim programe profesioniste și în acord cu ce se cere pe piață, și să le deschidem uși în agenții de presă sau relații publice. Astfel, ei practică meseria în același timp în care studiază. E un model american, care apropie foarte mult nevoile din societate, de pe piață, cu menirea formatorului, pe de-o parte profesional, ca studentul să fie la curent cu cerințele de pe piață, dar și din punct de vedere civic, încât studenții să muncească onest și cu seriozitate.