De Ioan Big
De la animaţii spectaculoase, precum Dragonkeeper, sau filme intense, ca Monkey Man, trecând prin biopic-uri, rom-com-uri şi drame sportive până la horror-uri frisonante, ca The First Omen, ori SF-uri cool de tipul Ghostbusters, avem de toate în programul de premiere anunţat pentru luna asta şi, pentru a evada timp de câteva zeci de minute din cotidianul cenuşiu cu ajutorul basmelor cinematografice, nu ne rămâne decât să decidem dacă preferăm balerina vampir din Abigail regizorului maniac din Cartea soluţiilor, pe Lassie lui Amy sau invers, vedeta de tenis devenită antrenoare din Challengers ori cascadorul pensionar din The Fall Guy.
În acest peisaj, un loc aparte îl ocupă producţiile româneşti programate a fi lansate în aprilie, fiecare prezentând trăsături distincte care incită la vizionare.
Cel mai aşteptat este, fără îndoială, documentarul biografic Nasty, al lui Tudor Giurgiu, fie şi pentru faptul că a atras atenţia publicului cinefil încă din vara lui 2022, când un colaj de 15 minute, un sneak peek, a fost proiectat la Cluj, în cadrul TIFF, iar Ilie Năstase, susţinător necondiţionat al proiectului, a declarat că filmul reflectă fidel existenţa sa... de la 4 la 39 de ani.
Cât de adânc vom pătrunde în intimitatea modului de viaţă şi de gândire al celebrului tenismen, subiect de nenumărate controverse în ultimii ani, rămâne de văzut, dar Nasty include materiale de arhivă inedite şi interviuri-eveniment care îl fac de neignorat în agenda noastră de going out.
În aceeaşi zi, pe 12 aprilie, vor fi lansate pe marile ecrane două filme româneşti, Horia şi Kingdom of Judas, care, în pofida faptului că sunt drame de factură radical diferită - coming of age şi, respectiv, thriller psihologic -, au un numitor comun peste măsură de interesant: reprezintă debutul în lungmetraj a două cineaste născute fiecare la începutul anilor ’90, având o carieră solidă în industria filmului, dar o notorietate relativ redusă la nivelul publicului larg, cel căruia i se adresează în clipa de faţă.
De două ori nominalizată la Gopo pentru scurtmetrajele sale, cadru didactic la Regie în cadrul UNATC, Ana-Maria Comănescu propune în Horia, sub forma unui road movie, povestea maturizării unui adolescent din mediul rural, care străbate ţara pe o motoretă pentru a întâlni fata de care e îndrăgostit, iar actriţa şi poeta Sabina Lisievici, la rândul ei semnatară ca scenaristă şi regizoare a câtorva scurtmetraje notabile, asamblează în Kingdom of Judas un roller coaster emoţional în baza unui plan alambicat, imaginat de o tânără femeie obsedată de aflarea adevărului despre sinuciderea surorii sale.