de Ioan Big
În luna mai existenţa noastră va fi inundată de poveşti. Electorale. Basme de doi lei împănate de promisiuni pentru o viaţă mai bună din partea unora ce visează să trăiască confortabil pe spatele nostru.
Probabil că ne vom sătura însă repede de ploaia de vrăjeli şi o să vrem să mai evadăm, măcar din când în când, dintr-o realitate devenită aiuritoare.
Tocmai de asta există cinema-ul, iar întâmplarea face că mai toate premierele din mai sunt fantasy-uri ce promit a ne extrage temporar din cotidianul exasperant, indiferent de preocupări sau gusturi personale.
Ni se propun atât lumi familiare în sequel-uri, dar şi universuri create de la zero, reimaginări de francize, dar şi interpretări de vechi istorii sau mituri.
O parte dintre basmele cinematografice care se anuntă a fi hiper-spectaculoase se adresează adulţilor şi, dintre acestea, cel mai aşteptat este Furiosa: A Mad Max Saga, Actioner-ul post-apocaliptic care se petrece într-o lume devastată de excesele speciei umane, un spaţiu deşertic şi neprimitor care mai adăposteşte doar grupuri minuscule de indivizi preocupaţi aproape exclusiv de supravieţuire.
Filmul vorbeşte deopotrivă tinerelor generaţii, din ce în ce mai conştiente de efectele crizelor globale, dar şi celor care au crescut cu viziunea lui George Miller din era VHS a anilor ’80, când Mel Gibson l-a impus pe Mad Max ca personaj iconic, iar apoi l-au redescoperit în 2015, reinventat de Tom Hardy.
De o cosmetizare mai radicală decât Mad Max, datorită evoluției industriei F/X, a beneficiat franciza Planet of the Apes, care ajunge acum, prin Planeta maimuţelor: Noul regat, la al nouălea film, în care, la 300 de ani după evenimentele din precedentul, oamenii au involuat într-un stadiu de primitivism acut, iar primatele sunt angrenate în războaie pseudo-medievale între clanuri, cu ajutorul armelor confecţionate în baza vechilor tehnologii umane.
Cu un subtext distopic anemiat în favoarea entertainmentului şi, ca atare, cel puţin la fel de intens şi de violent ca Furiosa pare a fi originalul Action Thriller Distrugătorul lumii, produs de Sam ‘Evil Dead’ Raimi, în care un tânăr surdomut, Bill Skarsgård (It, John Wick: Chapter 4), antrenat de un şaman, răzbună uciderea familiei sale într-o viitoare societate condusă dictatorial, în care criminalii sunt eliminaţi în reality-show-uri sângeroase.