Art Safari anunță o serie de talk-uri sub forma unei serii de lecturi deschise, care vor aduce în fața publicului general, profesioniști din domeniul cultural și universitar. Nouă evenimente vor avea loc în perioada septembrie – noiembrie 2024, iar prima sesiune va avea loc în 27 septembrie, în intervalul 16:00-17:00, având-o ca invitată pe Daniela Zaharia, istoric, specialist în istoria Orientul antic și Asiei și director al Departamentului de Istorie Antică, Arheologie și Istoria Artei al Universității din București.
Proiectul își propune să creeze un spațiu de întâlnire între publicul larg și mai multe comunități esențiale mediului cultural românesc contemporan: cea a profesioniștilor care activează în domeniul culturii, cea universitară, compusă din profesori și doctoranzi și cea a jurnalismului cultural și a publicațiilor din domeniu. Sub forma unei serii de lecturi deschise (nouă evenimente), proiectul va aduce în fața publicului reprezentanți ai acestor comunități, care vor prezenta, fiecare în cadrul unui eveniment dedicat, un material propriu, original, publicat sau în curs de publicare, pe tema istoriei artei, teoriei artei, cercetării artistice, curatoriale și culturale în general. Sesiunile vor avea loc la sediul Art Safari, Palatul Dacia-România, strada Lipscani, nr. 18-20.
Proiectul încurajează și implicarea editorială a studenților prin parteneriatul realizat cu o publicație din domeniul artelor vizuale, Revista PropagArta, care va oferi oportunitatea unui număr de cinci studenți de a cerceta și publica un material pornind de la un subiect pe tema artelor vizuale, stabilit de comun acord.
Primul eveniment de lectură va avea loc vineri, pe 27 septembrie, orele 16:00-17:00 și va avea ca temă: Arta și Timpul. Invitată este Daniela Zaharia, istoric, specialist în istoria Orientul antic și Asiei și director al Departamentului de Istorie Antică, Arheologie și Istoria Artei al Universității din București. În 1996 a obținut Diplôme d’Études Approfondies (DEA) la École des Hautes Études en Sciences Sociales din Paris, în domeniul sinologiei, iar în 2001 a devenit doctor în istorie la Universitatea din București.
La Facultatea de Istorie a Universității din București este titular al cursurilor: „Istoria Orientului și Asiei în antichitate”, „Analiza mitului”, „Introducere în Arta Extremului Orient” și „Arta elitelor extrem-orientale”. De asemenea, a fost director în cadrul Institutului Diplomatic Român-MAE (2005-2010) și secretar general al Comisiei Naționale a României pentru UNESCO (2020-2021).
Este autor, traducător sau coordonator a numeroase studii și cărți, între care Sensibilități, obsesii, fobii și istoriile lor neașteptate, București, 2024 (co-ed.), Epidemii în istorie, Târgoviște, 2020(ed.); Arhive și Cunoaștere, București, 2020 (co-ed.); Mécanismes de la construction identitaire et l’utilité de la différence, Rabat 2015 (co-ed.); Armele Atenei, București, 2012 (co-ed.); Imaginând istorii, Bucureşti, 2006 (co-ed.) etc. A susținut numeroase conferințe în universități, foruri academice și diplomatice din România, Germania, China, India, Maroc, Croația, Senegal, Tunisia, Franța, Polonia.
„Timpul omului este și un timp al artei, deoarece arta este una dintre cele mai vechi expresii a dorințelor, angoaselor, speranțelor, căutărilor umane. Dar timpul lucrează asupra artei, precum și asupra omului, modificând-o, interpretând-o, interogând-o mereu altfel. Ce înseamnă timpul pentru artă? Este o un element al creației? Un subiect? O dimensiune în care arta poate fi explorată sau una pe care arta o explorează? Este figura terifiantă a lui Cronos devorându-și copiii, pictat de Goya, sau viziunea fantastică a ceasurilor lichefiate care-l bântuie pe Dali? Se află mai aproape de natura timpului arta cinetică a lui Duchamp și Calder, sau momentele eterne din instantaneele fotografice ale lui Steve McCurry și Hiroshi Sugimoto? În mod paradoxal, timpul face ca arta să rămână mereu nouă, mereu proaspătă, în ochii celor care o privesc după decenii, secole sau chiar milenii de la crearea operei. Să vorbim despre artă și timp, despre relația mereu enigmatică și mereu fertilă dintre ele, despre modul în care mintea umană reinventează arta odată cu fiecare epocă și modifică timpul prin fiecare operă de artă”, declară Daniela Zaharia.