La trei decenii după ce a fost lansat în 1983, „Thriller" e în continuare unul dintre cele mai iconice clipuri muzicale făcute vreodată. Un film de categoria B inspirat din filmele fantasy cu zombi în care joacă cel mai faimos muzician din lume, un fost model Playboy și niște ghouli cu mișcări fenomenale, scurtmetrajul a fost un hit, iar piesa s-a vândut în nouă milioane de copii. Regizat de John Landis, „Thriller" a dovedit că videoclipurile muzicale pot face mai mult decât să vândă discuri - se pot transforma în adevărate fenomene culturale. A fost primul videoclip muzical achiziționat de Biblioteca Congresului pentru că a fost considerat „important din punct de vedere cultural, istoric și estetic."
În luna septembrie, capodopera de 14 minute va rula în premieră 3D la Festivalul de Film de la Veneția. Va fi prima proiecție a filmului din anii '80 încoace și va fi însoțită de un documentar despre producerea videoclipului intitulat The Making of Thriller.
Citește și: Cimpanzeul lui Michael Jackson vinde tablouri, pentru că asta e lumea în care trăim
De ce a durat atât ca „Thriller" să se întoarcă pe ecran? Landis s-a luptat cu Jackson Estate cini ani de zile pentru drepturile de copyright ale videoclipului, a reușit să încheie procesul în 2012 și să câștige 2,3 milioane de dolari, jumătate dintre drepturile filmului și acces la negativele originale.
„După ce am primit acces la negative, am avut ocazia să-l șlefuiesc și să-l fac extraordinar", mi-a zis Landis prin telefon din Los Angeles. „Pe YouTube arată ca dracu'."
Ideea videoclipului s-a născut în 1982, la un an după lansarea albumului Thriller. Discul era deja pe locul unu în topul Billboard și devenise cel mai bine vândut album al tuturor timpurilor. Dar Jackson a văzut filmul de groază al lui Landis, An American Werewolf in London (1981), i-a plăcut la nebunie și l-a rugat pe regizor să colaboreze cu el.
„M-a sunat să-mi spună că e fan al filmului meu", a zis Landis. „Voia să facă un videoclip rock în care să se transforme într-un monstru și simțea că avea cea mai potrivită piesă pentru el, Thriller."
Landis a vrut să facă un proiect mai complex decât un videoclip muzical. I-a propus lui Jackson să-l transforme într-un scurtmetraj și Jackson a fost de acord. „Voia nu doar să iasă grozav, ci să fie cel mai bun", a zis Landis. „Voia să fie cel mai bun în tot ce făcea."
Citește și: Exploratorii urbani au vizitat moșia părăsită a lui Michael Jackson
Conform spuselor lui Landis, costul unui videoclip muzical în anii 1980 era de aproximativ 30 000 de dolari, dar „Thriller" a ajuns să coste 500 000 de dolari pentru că a avut cea mai mare echipă de efecte speciale și make-up de la Vrăjitorul din Oz încoace. A fost implicat și Rick Baker, make-up artist renumit pentru filmul Gremlins, care l-a transformat pe Jackson și pe ceilalți zombi.
Landis spune despre „Thriller" că a fost „un videoclip vanitos". A fost fantezia personală a lui Jackson, care a vrut să se transforme în vârcolac pentru că i se părea cool, a subliniat regizorul. Nimeni în afară de el nu a fost interesat de producția acestui videoclip. El și-a dorit foarte mult să se transforme în monstru."
Landis și Jackson l-au rugat pe Walter Yetnikoff, pe atunci președintele CBS Records, să finanțeze proiectul, dar acesta nu doar că n-a fost interesat, ci chiar s-a indignat. „Cine dracu te crezi? Nu plătim pentru așa ceva!" își amintește Landis că i-a răspuns acesta.
Așadar, ca să finanțeze videoclipul, Landis și Jackson au făcut un documentar de 45 de minute, intitulat The Making of Thriller, și l-au vândut alături de Thriller ca emisiune de o oră pentru două televiziuni: Showtime și MTV.
Apoi, filmul a fost trimis la sute de televiziuni din toată lumea, lucru care a triplat vânzările albumului. În America s-au vândut aproximativ trei milioane de casete video cu „Thriller" și pe glob s-au vândut alte zece milioane. „Thriller a avut un impact imens pe care nimeni nu l-a prevăzut în afară de Michael Jackson", a zis Landis. „Sincer, n-am fost deloc pregătit pentru un astfel de succes. A fost neașteptat și fără precedent."
Citește și: Fotografii cu vedete precum Donald Trump și Michael Jackson așa cum nu le-ai văzut niciodată
Videoclipul a fost filmat timp de cinci zile, în luna octombrie a anului 1983, într-un cimitir improvizat într-o fabrică de împachetare a cărnii din Los Angeles. Cartierul era plin de infractori, așa că Landis își amintește că era multă poliție în zonă.
Cum fanii lui Jackson îl însoțeau pe artist peste tot, au avut mereu în jur mii de oameni care urlau isteric. „În fața platoului de filmare erau mereu patru-cinci mii de oameni care sperau să-l vadă măcar o secundă pe Michael."
Landis și Jackson pe platoul de filmare al videoclipului „Thriller" în 1983. Optimum Productions.
Jackson, care avea pe atunci 25 de ani, a fost vizitat de Marlon Brando, Fred Astaire și Gene Kelly. Când l-a sunat Elizabeth Taylor, Landis a trebuit să-i spună că Jackson era prea ocupat și nu putea vorbi la telefon. „Mi s-a părut ireal să-i spun lui Taylor că îmi pare rău, dar Michael nu poate vorbi cu ea și că o să revenim cu un apel peste câteva ore."
Dar cel mai suprarealist moment din filmare a fost într-o dimineață pe la ora 3:30, când Jackson l-a rugat pe Landis să-i facă o vizită la rulotă. „Cum am intrat, Michael mi l-a prezentat pe domnul Onassis. A fost incredibil de bizar, era ultimul om pe care m-am așteptat să-l văd."
Deși Onassis nu a apărut în documentar, filmul conține fragmente excelente cu Jackson la vârsta de aur. Există și o filmare de la performance-ul lui de la aniversarea de 25 de ani a companiei Motown Records, care l-a făcut faimos.
Filmul îl prezintă pe Jackson în cei mai buni ani ai tinereții. Iar dacă artistul ar fi încă în viață, landis pune că știe ce părere ar avea despre proiecția filmului la Festivalul de Film de la Veneția. „Michael ar fi extrem de bucuros", a zis el. „În sfârșit, oamenii se vor putea bucura de film la adevărata lui valoare."