Grupurile românești de second-hand de pe Facebook sunt raiul hainelor

Dacă n-ai bani sau timp să umbli prin SH-uri după haine ieftine, hai să vezi cum funcționează grupurile private de țoale, pe Facebook.

Acum o săptămână mi-am dat demisia, cu planuri de freelancing. Ca să iau decizia, am pus pe hârtie salariul, chiria, utilitățile, terapia și banii de mofturi, unde intră hainele, ieșitul în oraș și mâncarea. Făcând calcule, mi-am dat seama că în ultimii doi ani mi-am cumpărat țoale o dată la câteva luni, de maximum 200 de lei și numai la mâna a doua, fie din second hand-uri, fie de pe net. Practic, tot ce am nou, din mall, e luat de mama, de la geaca de piele până la bocanci și adidași, dar asta e altă discuție.

 

Dintr-un salariu mediu pe economie, care în România e 2 500 de lei net, după ce plătesc chestiile recurente, rămân cu vreo 700 de lei. Din ăștia, cel mai mult dau pe mâncare, dar ca să îmi mai cumpăr și câte o țoală la un preț decent, am devenit cercetător part-time în second hand-uri și grupuri de Facebook unde fiecare vinde ce nu mai poartă.

Social media e un rai al cumpărăturilor, de la paginile de Instagram pe care fetele se pozează cu dulapul, ca să își vândă hainele, la marketplace-ul Facebook-ului, care e plin de fake-uri și dubioșenii și, în final, la grupurile în care se formează diferite comunități în care fetele vorbesc, se consultă și se întâlnesc ca să își vândă ieftin hainele.

 

Câteva dintre cele mai populare grupuri de haine second-hand, de pe Facebook-ul de la noi, sunt: Talcioc 2.0Dulapul meu e plinSee Buy Bye Bazaar sau Personal Yard Sale.

Și poate că pagini de Insta mai urmărești, dar grupurile astea private de pe Facebook au niște avantaje la care, poate, nu te-ai gândit.

 

Haine mișto la prețuri mici

Fiecare grup are regulile lui, dar în cele serioase, postările sunt monitorizate de admin și intră numai cele cu haine de calitate ok, cu preț și dimensiuni precizate. Așa că, în perioada reducerilor din mall-uri, găsești toate brandurile mass-market, câteodată nepurtate, la prețuri între 10 și 100 de lei.

Partea bună e că dai 50 de lei pe o geacă de piele și cu 100 poți să-ți faci un outfit. Partea proastă e că fiind totul atât de ieftin, riști să nu te mai poți opri.

„Acum o luna am cheltuit 1 200 de lei cumpărând de pe Talcioc. Am fost acasă la o tipă care avea foarte multe chestii interesante și vindea cu 20 de lei bucata. Puteam să zic că m-am asigurat pe o perioadă lungă de timp, însă mania cumpărăturilor a continuat și în următoarea zi”, mi-a povestit Cosmina.

Și dacă intri, e activitate intensă pe grupuri: zeci de postări pe zi, comentarii, piese rezervate pe care se bat oameni, trebuie să înveți să keep up cu marfa.

AUTOAREA, BLUZA ȘI PANTALONII SUNT LUAȚI DIN GRUPURILE DE PE FB

Am vorbit cu 15 tipe care frecventează tipul ăsta de grupuri și mi-au zis că, în medie, cheltuie în jur de 500 de lei pe haine, lunar. Dar numai vreo 30% din banii ăștia se duc pe haine văzute pe Facebook. Asta pentru că trebuie să fii non-stop cu ochii acolo, ca să găsești ceva care să îți placă și, dacă ai găsit, să fii prima care revendică prada.

Altfel, oricât de ieftin ar fi, treaba asta mănâncă timp și atenție. Plus că, spre deosebire de drumul la SH, pe care ți-l programezi oricând (deși în cazul lor depinzi de zilele în care bagă marfă nouă), aici trebuie să te sincronizezi cu altcineva.

 

Poți să vinzi haine pe net și să faci bani ok din asta

Dacă n-ai răbdare să cumperi, poți să faci bani. Mi-am făcut curat în dulap și am strâns vreo doi saci de haine pe care mă gândesc să le pun la vânzare, așa că am întrebat cum funcționează treaba asta.

 

Ioana, una dintre tipele de pe Talcioc, și-a făcut un sistem: își cumpără o piesă doar dacă vinde ceva. Și în perioada asta mai mult vinde. Cum faci asta? Trebuie să fii atentă la ce haine prind în ce perioadă, să pui o descriere detaliată, să faci poze bune, cu niște decor mișto, să ții prețul jos și dacă ai branduri cunoscute, cu atât mai bine.

 

Rochia de nuntă, botez sau bal - o salvare în ultimă instanță

Dantelă, satin, corset, volane, ai de unde alege și nici nu trebuie să pierzi vremea căutând. Întrebi și curg rochiile de ocazie. Cu 50 de lei îți iei rapid o rochie pentru orice eveniment și poți s-o pui înapoi la vânzare a doua zi.

 

O prietenă a găsit în câteva zile vreo trei rochii pentru o nuntă la care era invitată, a dat 150 de lei pe toate și în ziua evenimentului s-a hotărât că îi vine mai bine una veche din dulap. Zilele astea ne vedem să le facem poze.

 

Piese unicat și branduri mișto - le ai la un scroll distanță

Unul dintre motivele pentru care am început să îmi iau haine din SH-uri și grupuri, dincolo de prețuri, e că nu mai vreau să dau sute de lei pe niște piese cusute prost, din materiale de căcat, pe care le văd la toate tipele care trec pe lângă mine, pe stradă.

Și nu-s singura.

„Prefer grupurile de Facebook (și paginile de Insta care se ocupă cu asta) față de magazinele din mall, pentru că hainele astea au mai multă personalitate, au o poveste, sunt colecții mai vechi, haine aduse de afară. Nu riști să vezi pe stradă încă zece fete cu aceeași bluză. Sunt și mult mai ieftine (de exemplu, mi-am luat o pereche de pantaloni Cacharel cu 3 lei)”, mi-a zis Diana, o tipă care își cumpără haine de pe grupuri.

În grupuri e mișto că fetele pun la vânzare și haine luate din SH-uri de aici sau din străinătate și nu mai trebuie să stau să caut printre umerașe, să pierd ore, a făcut deja altcineva o selecție.

 

Partea mea preferată e când găsesc piese Asos, Adidas, Nike sau Dr. Martens, pe care în mod normal nu-mi vine să dau bani, la prețuri mici. O pereche nouă de bocanci Dr. Martens trece de 100 euro, iar pe Talcioc am văzut și cu 70 de lei. Ok, la prețurile astea e clar că orice iei e mega-purtat înainte, dar majoritatea sunt în condiție foarte bună.

 

Comunitatea în care te simți safe

În grupurile mai organizate de care am dat, am observat că sunt numai fete și s-au format comunități. O parte din tipe se cunosc, adminii monitorizează activitatea și fac tot posibilul ca regulile să fie respectate, unele membre organizează sales la ele acasă.

PUBLICITATE
 

Nu știu dacă e o decizie asumată în toate grupurile să nu fie incluși tipii, dar în Talcioc 2.0, Ioana, una din tipele care îl gestionează, a făcut din asta o regulă încă de la început.

Pentru „aș zice sense of community, combinat cu safe space. Un fel de: ne-am adunat toate în fața dulapului ăstuia gigantic și ofertant, o să ne alegem ceva și o să probăm aici, în cameră, că e ok. Doar că în digital. E greu să nu superi pe nimeni, dar explicația asta pe care ți-am dat-o ție, i-am dat-o fiecărui băiat ce s-a ivit în grup.”

 

Web radios

Vrei să fim prieteni?

Abonează-te și rămâi conectat cu cele mai hot subiecte din muzică și entertainment.