În timpul carantinei, mă uitam în miez de noapte pe TikTok la tot felul de videoclipuri tâmpite: un câine care urlă ca un bărbat, o mașinărie făcută din biscuiți, un bărbat între două vârste care încerca să se lase de băuturi acidulate. Apoi am observat că printre videoclipuri îmi apărea foarte frecvent o anumită reclamă. O femeie slabă și atrăgătoare conform standardelor vorbea în fața camerei despre cum s-a îngrășat pentru că a stat mult acasă, dar apoi a reușit să slăbească din nou datorită unei aplicații de post intermitent numită Simple.
Apoi am realizat că primeam reclame și la alte aplicații similare și pe Instagram și pe Twitter. Am întrebat niște prieteni, apoi niște necunoscuți, și am aflat că foarte multe persoane, de obicei femei, dar nu întotdeauna, au feed-ul bombardat cu aceleași reclame.
Postul intermitent, practica de a restrânge orele în care mănânci la niște ferestre pe zi, a fost o vreme regimul preferat al programatorilor. Face parte din trendul de biohacking sau optimizarea performanțelor corpului uman ca și cum acesta ar fi o mașină. De exemplu, CEO-ul Twitter Jack Dorsey a vorbit anul trecut despre cum a ținut post și în unele zile n-a mâncat chiar nimic. E un regim preferat și de vedete. Compania de lifestyle a lui Kourtney Kardashian, Poosh, a promovat recent, într-o postare de blog, o aplicație de fasting numită Zero, care includea ponturi de genul linge-ți sarea de pe încheietura mâinii ca să simți mai puțin senzația de foame. Dar, în ultimul an, au apărut o grămadă de companii care au scos pe piață aplicații care îi ajută pe oamenii obișnuiți să postească. Toate au început să-și facă reclamă intensiv pe rețelele sociale și să-i enerveze pe mulți.
Eu una nu m-am bucurat să văd aceste reclame. Am avut și eu tulburări alimentare bazate fix pe aplicații prin care îmi monitorizam consumul de mâncare și mi-a fost foarte greu să renunț la aceste obiceiuri nesănătoase. Când am întrebat alți oameni ce părere au despre reclamele astea, am primit niște răspunsuri tulburătoare. „E foarte supărător să vezi o reclamă la o aplicație care te încurajează să-ți distrugi relația cu mâncarea”, a zis o femeie. O altă tipă, care se recuperează după anorexie, a zis: „Toate reclamele astea sunt oribile și le detest”. Multe alte persoane, fie că au avut sau nu tulburări alimentare, mi-au zis că le înfurie să vadă reclamele astea, inclusiv adolescenți.
Aplicațiile care apar cel mai des în feed-ul persoanelor din Marea Britanie sunt Simple și Fastic. Reclamele sunt foarte variate, de la personaje animate care te încurajează să le descarci, la ilustrații cu diversele tipuri de grăsime de care trebuie să scape o femeie până la declarații ale unor persoane care au folosit aplicația cu succes. Reclamele de pe TikTok – o platformă unde majoritatea utilizatorilor sunt adolescenți – sunt integrate cu restul conținutului. O reclamă la Simple, de exemplu, începe cu actrița care întreabă „Înregistrăm, e pornit?”, ca să pară că ar fi conținut nesponsorizat. Rose Lyddon, proaspăt absolventă, a menționat că aceste reclame cu femei care au clavicule pronunțate și șolduri foarte mici, încurajează slăbitul și le accentuează traumele persoanelor cu tulburări alimentare. „Acesta era limbajul vizual din comunitățile cu tulburări alimentare când eram adolescență.”
S-a mai scris despre faptul că Instagram și TikTok au o problemă cu conținutul generat de utilizatorii pro-anorexie, dar reclamele plătite sunt cu totul altceva. Ysabel Gerrard, o cercetătoare specializată în politicile de moderare a conținutului cu privire la tulburările alimentare, din cadrul Universității Sheffield, a vorbit clar despre cât de nociv poate fi acest conținut: „Știm că astfel de discursuri sunt nocive și declanșează emoții și comportamente periculoase.”
I-am luat interviu unuia dintre fondatorii Fastic, Phil Wayman, și fondatorului Simple, Alex Ilinski. Le-am spus amândurora că reclamele lor sunt iresponsabile și îi supără pe mulți.
„Îmi pare rău că îi supără, noi nu spunem că e obligatoriu să slăbească”, a zis Ilinski. Wayman și-a găsit și el scuze, dar numai până la un punct: „Mai ales pe rețelele sociale, intri foarte ușor în rahat zilele astea, de aceea noi nu promovăm înfometarea. E o fereastră în care poți mânca.”
Majoritatea aplicațiilor au ca limită de vârstă 16 ani, dar ți-o poți seta cum vrei. I-am spus lui Wayman că Fastic permite și utilizatori în vârstă de 13 ani și el m-a asigurat că va schimba asta la următorul update. Toate aplicațiile îți recomandă să mergi la un doctor dacă vrei să-ți schimbi dieta, dar îți poți seta greutatea actuală și pe cea ideală la niște nivele periculos de mici. E la fel de ușor să găsești site-uri și conturi de rețele sociale pro-anorexie, care recomandă în mod explicit aceste aplicații pentru atingerea unor țeluri nesănătoase.
Problema e că postul intermitent nu e neapărat ceva rău. Postul din motive religioase se practică în siguranță în toată lumea. Atât Wayman, cât și Ilinski, au vorbit cu entuziasm despre presupusele beneficii ale postului intermitent, printre care slăbitul, aportul de energie și creșterea lucidității. Amândoi au zis că vor cere în continuare sfaturi de la nutriționiști. „Vrem ca utilizatorii noștri să fie foarte conștienți cu privire la nutriție, fie că asta înseamnă să postească sau doar să-și echilibreze dieta până când află ce e mai bun pentru trupul și mintea lor”, a zis Ilinski. Totuși, beneficiile postului nu au fost dovedite medical. Am vorbit cu doi experți, dieteticianul Aisling Pigott și nutriționista Rhiannon Lambert, și ambii mi-au zis că nu există multe dovezi care să sugereze că postul are beneficii pentru sănătate sau te ajută să slăbești.
Dar potențialul acestor beneficii le permite acestor aplicații să se vândă drept platforme de sănătate și să pretindă că au dovezi medicale valoroase. O reclamă la Fastic de pe TikTok susține că boala Alzheimer poate fi prevenită prin consumul de cafea. Ilinski mi-a zis că reclamele la Fastic nu încurajează decât postul de o lungime rezonabilă: „Nu-ți spunem să postești 24 de ore, două sau trei zile.” Când i-am amintit că, totuși, compania Instagram a postat la modul admirativ despre unele utilizatoare care nu mâncaseră de trei zile și jumătate, a recunoscut că asta ar putea încuraja un comportament alimentar nesănătos.
Aplicațiile de post contribuie la atmosfera opresivă cu privire la imaginea corporală. Le fac viața grea celor 1,25 de milioane de persoane din Marea Britanie care suferă de tulburări alimentare, mai ales în timpul carantinei. O femeie mi-a zis: „Carantina a fost un coșmar pentru persoanele cu tulburări alimentare, iar promovarea acestor aplicații îi dărâmă pe cei vulnerabili.”
Există multe persoane pentru care aplicațiile de fasting sunt instrumente utile și deloc periculoase. Fastic a fost descărcat de patru milioane de ori. Dar aceste aplicații pot fi folosite greșit și sunt promovate în locuri iresponsabile, în mod iresponsabil, iar asta face oamenii să le folosească eronat. Responsibilitatea de a preveni această utilizare greșită e a dezvoltatorilor aplicației, dar și a platformelor sociale.
Poate că ar trebui să dăm report reclamelor și să ne vedem de viața noastră. Dar problema e că o parte din tine e curioasă când te uiți la așa ceva. Eu văd reclamele astea și mă gândesc că poate m-ar ajuta să instalez una. Poate că nu toate aceste reclame promovează activ un comportament nociv, dar sigur contribuie la emoțiile care încurajează acest comportament.
Articolul a apărut inițial pe VICE UK.