Nu este deloc ușor să explici unui copil ce se întâmplă acum în Ucraina, atât de aproape de țara noastră, iar imagini și stiri despre război sunt peste tot.
Astfel, pentru a veni în ajutorul tuturor părinților, în cadrul matinalului „Foarte BUNĂ Dimineața!” a fost invitat Andrei Chiriac, psihanalist și psiholog clinician în cadrul spitalului de psihiatrie Titan, doctor Constantin Gorgos. El a oferit câteva înformații esențiale în acest sens.
A intrat în direct cu Andrei Ciobanu și ne-a spus clar cum trebuie să comunicăm cu un copil pe acest subiect. În niciun caz, copilul nu trebuie mințit și adevărul nu-i trebuie ascuns:
„Nu știu dacă putem să luăm în considerare să nu-i explicăm nimic, pentru că părintele nu este singura sursă de informație pe care copilul o are. Copilul are televizorul, radioul, ceilalți colegi, ceilalți copii cu care vine în contact și așa mai departe. Prin urmare, copilul oricum este expus acestei informații sub o formă sau alta.
Modalitatea de a-i explica ține cont de două elemente: 1. Capacitatea matură a adultului, a părintelui de a gestiona și de a procesa informația, pentru că dacă adultul intră în panică, este deosebit de speriat, atunci va oferi o informație nu tocmai adecvată; 2. Cadrul de siguranță și relația pe care părintele o stabilește cu copilul. În acest cadru de siguranță, de securitate, confort și căldură, pe care părintele îl poate oferi, poate să ofere informația. Cum? Prin termeni simpli, prin analogii, comparații, povești, filme, apropo de „Stăpânul inelelor”, de exemplu, și așa mai departe.”
De asemenea, psihologul Andrei Chiriac a mai spus că totul trebuie comunicat în termeni și într-un limbaj adecvat vârstei.
„Și, foarte important, părinții să nu încerce să mintă sau să înșele copilul sau să distorsioneze aberant de mult informațiile, dar să ofere doar atâta informație cât e nevoie. Însă nu înainte să ceară, în caz că copilul cere asemenea informații: „mama, tata spune-mi despre ce e vorba, ce e aia război”, părintele să ceară un pic de clarificări despre ce a auzit copilul, despre ce a văzut anterior, ce anume întreabă copilul, de fapt. Astfel încât să nu-i dea informații mai mult decât îi trebuie sau neadecvate.”
Andrei Ciobanu a mai întrebat și despre lecțiile de supraviețuire în caz de invazie, care sunt predate elevilor din Ucraina. El a fost curios dacă acestea nu-i afectează pe copii.
„Depinde cum te gândești la treaba asta. Dacă s-ar ține așa ceva copiilor noștri din România, care se află într-un alt context geopolitic decât Ucraina, putem să ținem cont de acest impact, care poate fi negativ. Poate fi pe de-o parte traumatizant, poate crea foarte multă anxietate și stres. Pe de altă parte, când vorbim despre copiii din Ucraina, vorbim despre pregătirea unor copii în fața unui conflict, să le dai niște informații să poată să supraviețuiască. Este vorba, de fapt, despre creșterea șansei de supraviețuire.”, a spus psihologul Andrei Chiriac.