Street Delivery e unul dintre evenimentele vechi ale Bucureștiului de mileniu trei. În 2023, se desfășoară între 15 și 17 septembrie și consolidează la manifestul inițial: restabilirea rolului străzii ca spațiu public.
Dacă ai mai fost, știi ce te așteaptă: artă urbană, muzică și ateliere de creație. Dacă n-ai mai fost, sunt valabile toate astea de dinainte și în plus dezbateri publice moderate de arhitecți la care invitați și reprezentanți ai instituțiilor publice.
Mai mult, va fi și un fel de reîntoarcere în timp: traversarea bulevardului Magheru pe amprentele trecerii de pietoni desființate în anii ‘70. În noaptea de sâmbătă, 16 septembrie, timp de 15 minute, între 22 și 22.15, va fi o traversare simbolică pentru o reconectare a zonei Icoanei de zona Ateneului.
Cât despre dezbateri, sunt reunite sub tema „Shared Spaces”. Vor fi vineri, 15 septembrie, și sâmbătă. În prima zi, între 17 și 19, va fi „Cât (ne) costă disparițiile orașului?” la care sunt așteptați și primarii Nicușor Dan și Ciprian Ciucu (sectorul 6). La discuția asta dilema principală și necesară pentru oraș e: cum definim, fiecare, interesul public și binele comun?
Pe 16 septembrie, între 16 și 18, va fi „Cât (ne) costă patrimoniul?” la care vor fi prezenți mai mulți arhitecți și Matei Sumbasacu, inginer constructor specializat în analiza și structura clădirilor cu risc seismic, reprezentant ReRise.
Ce mai găsești la Street Delivery 2023
Vor fi expoziția „Gheorghe Ursu” a celor de la Re:Rise – Asociația pentru Reducerea Riscului Seismic și proiectul foto „Unintentional” cu imagini din București realizate de Bianca Bârsan la care se adaugă ateliere arhitectură și design thinking pentru comunitate, dar și atelier de dans contemporan susținute de Centrul Național al Dansului București și AREAL.
Ce se mai adaugă sâmbătă sunt date despre cutremur și ce pot face locuitorii Bucureștiului cu ele, iar Societatea Ornitologică Română îți explică cu ce păsări conlocuiești în oraș. Iar duminică unde mai pui că ai ocazia să afli despre blockchain și AI, dacă nu te încântă vreunul dintre atelierele artistice.
Toate astea se întâmplă pe Arthur Verona, pentru cei mai mulți o stradă, dar pentru alții un microunivers bucureștean, ilustrativ la scară mică al dinamicilor orașului, planificate sau speculate. Strada asta a pierdut și câștigat, succesiv, repere mai mult sau mai puțin echivalente, cum ar fi că palatul Marghiloman a făcut loc cinematografului și blocului ARO sau că în locul Muzeului Simu și casei lui Titu Maiorescu sunt blocurile gemene Eva și ONT. Și pe acolo a circulat cândva un tramvai. Eliminarea liniei respective și a stației din dreptul cinematografului și, ulterior, ștergerea traversărilor din dreptul actualului Cărturești Magheru și respectiv Lido – Ambasador, au transformat bulevardul într-un coridor de tranzit auto fluid.
Poți urmări Street Delivery și pe Facebook în pagina dedicată evenimentului.