Credit foto - Mihai Tirea
Ada Sârbu este șefa serviciului public Salvamont Sinaia. S-a născut și a crescut în Salvamont, fiind o tradiție de familie, tatăl ei, Mihai Sârbu, a fost unul dintre fondatorii Salvamontului românesc.
Am stat de vorbă cu Ada pentru a afla mai multe despre cum putem să nu ne accidentăm pe pârtie și despre cum putem să avem grijă să-i protejăm și pe cei din jurul nostru.
Ada Sârbu după un run excelent pe Carpul Mare. Credit foto Andreea Floricică
Care sunt cele mai frecvente situații de urgență sau accidente care apar pe pârtiile din Sinaia?
Traumatismele cu care avem noi de-a face la Sinaia, dar care sunt frecvente și pe celelalte domenii schiabile în egală măsură, sunt legate cu precădere de căzături și de coliziuni, stări de epuizare, stări de ebrietate, câteodată, și de cazuri de rătăcire.
Care sunt regulile de bază pe care orice schior sau snowboarder ar trebui să le respecte pentru a-și asigura siguranța proprie, dar și pe a celor din jur?
Ar fi 4 reguli de bază pentru evitarea accidentelor și pentru ca schiul să rămână o plăcere. Cel mai important, stăpâniți-vă viteza. Asta înseamnă și o adecvare a vitezei la gradul de pregătire în materie de alunecare pe zăpadă, indiferent că vorbim de schi sau snowboard. Deci, stăpânirea vitezei și controlul. În al doilea rând, mare atenție la ceilalți schiori, întotdeauna prioritate are cel din vale. În al treilea rând, oprirea se face întotdeauna doar pe marginea pârtiei și, mare atenție, niciodată sub o rupere de pantă. Vorbim aici de un risc de accidentări foarte grave - deci, nu pe mijlocul pârtiei și niciodată sub o rupere de pantă. Și, în ultimul rând, un sfat de mare bun simț - ascultați-i pe profesioniștii muntelui. Vorbim aici de Salvamont, de personalul de la instalații, de monitori. Oamenii ăștia, de regulă, chiar știu ce spun.
Cum influențează condițiile meteorologice starea pârtiilor și riscul de accidentare? Ce precauții ar trebui luate în funcție de aceste condiții?
Condițiile meteo atât din ziua respectivă, dar și din zilele precedente influențează calitatea zăpezii și fac ca stratul de zăpadă să nu fie uniform. Iar aici revenim la primul sfat - stăpâniți-vă viteza!
Ceața e un fenomen aparte. Dezorientează nu doar în privința direcției de mers, ci și a alunecării propriu-zise. Aceasta mai ascunde și denivelările și crește pericolul atât de rătăcire, cât și de accidentare.
O parte din echipa Salvamont Sinaia
Există anumite zone periculoase sau porțiuni ale pârtiilor care necesită o atenție specială?
Întotdeauna trebuie să fim atenți la ruperile de pantă și la intersecțiile cu alte pârtii, drumuri, orice fel de intersecții. De asemenea, trebuie să fim mai atenți în apropierea lăncilor și tunurilor de zăpadă, pentru că acolo poate exista o altă consistență a zăpezii, ceea ce înseamnă un alt tip de alunecare. În aceste zone trebuie redusă viteza și sporită vigilența.
Care sunt recomandările pentru echipamentul de protecție?
Echipamentul corespunzător este, desigur, esențial. Cu precădere la schi, bocancii să nu fie prea mari și legăturile să fie reglate în funcție de greutatea și skill-ul schiorului. Apoi, hainele trebuie să fie impermeabile, să ne protejeze de vânt, să fie călduroase, dar nu excesiv. aici atrag atenția asupra lenjeriei termice, care e foarte importantă. Recomand să se evite bumbacul și să se prefere lâna merinos sau materialele sintetice tehnice.
Foarte foarte important este portul ochelarilor de schi și al căștii. Este fără doar și poate esențial. Protecția dorsală - obligatorie în snowpark, este foarte recomandată și pe pârtii, și cu atât mai mult în afara lor.
Tot la capitolul echipament de protecție aș adăuga și crema de soare, pe care nu trebuie s-o pierdem din vedere chiar dacă bronzul de munte este cel mai frumos.
În rucsac e bine să mai avem o folie sirius, o lanternă, telefonul să fie încărcat, și un baton energizant la îndemână n-ar fi rău.
Cum ar trebui să reacționăm în cazul unui accident sau a unei situații de urgență pe pârtie? Care sunt primii pași pe care trebuie să-i facem?
Întâi de toate, nu vă puneți în pericol pe voi înșivă. Pe parcursul tuturor etapelor următoare rămâneți cu fața spre deal, pentru a ține sub control ce vine de deasupra, pentru a nu fi accidentați la rândul vostru. Se înfig schiurile în X, măcar la 5 m deasupra accidentatului. E important acest aspect. Se adună datele esențiale - câte persoane sunt implicate, în ce stare sunt și foarte important, unde vă aflați. Abia apoi sunați la 112 sau la 0-SALVAMONT și oferiți aceste date. Până la sosirea Salvamontului, rămâneți cu accidentatul, nu mișcați persoana, protejați-o de frig, vorbiți cu ea.