Ce v-a atras inițial la genul crime fiction, având în vedere că, înainte de toate, ați fost avocat? Și cum vi s-a schimbat abordarea de-a lungul anilor?
Întotdeauna mi-a plăcut să citesc atât ficțiune, cât și non-ficțiune. Obișnuiam să scriu cărți juridice foarte plictisitoare, iar într-o zi, când mă plimbam cu fiica mea pe insula Sandhamn, mi-am imaginat un cadavru într-o plasă de pescuit, pe plajă, și m-am gândit: „Hmm, oare cum a ajuns acolo?”. Așa am scris prima carte din seria Sandhamn.
Abordarea mea față de scris nu s-a schimbat prea mult de când am început. Încă încerc să scriu cea mai bună carte posibilă și încă mă chinui cu primul draft. Pentru mine, cea mai bună parte este editarea – cred că asta vine din faptul că am fost avocat, mereu poți găsi ceva de îmbunătățit.
Poate un scriitor suedez să trăiască doar din scris sau are nevoie și de un al doilea loc de muncă? (Vă întreb acest lucru deoarece în România este foarte dificil să trăiești doar din scris).
Sunt suficient de norocoasă să pot trăi din scris, iar acest lucru este un privilegiu pe care nu îl iau ca pe ceva de la sine înțeles. Piața suedeză nu este imensă, dar există mulți cititori care cumpără și descarcă cărți, iar faptul că sunt tradusă în alte limbi ajută foarte mult.
Ce v-a inspirat să plasați seria Crimele din Åre în pitorescul, dar totodată misteriosul oraș Åre?
Hmm, nu cred că este chiar atât de misterios. Când a început pandemia, eram în Åre la ski și am rămas blocați acolo din cauza restricțiilor. Contrastul dintre peisajul minunat și situația pandemică a stârnit ceva în mine. Într-o dimineață, în timp ce așteptam să se deschidă telescaunul, mi-am imaginat un cadavru întins pe unul dintre scaune... și restul e istorie!
Care este procesul dumneavoastră de a dezvolta intrigi atât de complexe? Începeți cu decorul, personajele sau misterul în sine?
De obicei, pornesc de la o imagine, iar apoi scriu mereu un sinopsis înainte de a începe primul draft. Îmi place să am un plan clar despre direcția poveștii și despre ce se va întâmpla cu personajele. Dar partea cea mai interesantă a scrisului este că, de multe ori, povestea își ia propriul drum, iar personajele ajung să facă lucruri pe care nu le-am planificat.
Genul Nordic Noir a câștigat o popularitate uriașă la nivel internațional. Ce credeți că face ca ficțiunea crime suedeză să rezoneze atât de puternic cu cititorii din întreaga lume, mai ales având în vedere că Suedia are o rată scăzută a criminalității și este una dintre cele mai sigure țări din lume?
Cred că este un amestec între decorul unic, care nu prea există în alte părți, și realismul poveștilor. În majoritatea romanelor nordice crime, ajungi foarte aproape de personaje – le vezi casele, relațiile, trăirile. E ca și cum ai descoperi niște noi prieteni care, întâmplător, rezolvă crime într-un decor foarte pitoresc.
Dacă cineva ar citi doar romane Nordic Noir suedeze, ar putea crede că Suedia este o țară plină de criminali. Este adevărat? Există în Suedia infractori notorii sau criminali în serie?
Cred că fiecare țară are infractorii săi notorii, dar nu aș spune că Suedia are mai mulți decât alte țări.
Cât de implicată ați fost în procesul de adaptare a cărților pentru televiziune și care au fost prioritățile ca producător executiv?
Pentru mine, prioritatea principală este să păstrez spiritul cărților în seria TV. În special, îmi doresc ca personajele să rămână fidele modului în care le-am creat. Încerc mereu să citesc scenariile și îmi place să vizitez platourile de filmare. Ca producător executiv, rolul meu este să ofer echipei informații de fundal despre personaje și motivațiile lor – practic, tot ce rămâne în mintea mea după ce am scris cărțile.
Ați întâmpinat provocări majore în transpunerea detaliilor complexe ale romanelor pe ecran?
Sunt sigură că există mereu provocări, dar oamenii care lucrează la adaptări sunt foarte profesioniști și extrem de talentați. Am mare încredere în echipă, de la producător și regizor, până la actori și toți cei din spatele camerelor.
Cum simțiți că reușește seria să surprindă esența cărților? Există scene sau momente de care sunteți deosebit de mândră?
Sunt foarte mândră de producție. Peisajele, actorii, producătorii, scenariștii – toată echipa a fost extraordinară. Atât seria Sandhamn, cât și Crimele din Åre au avut oameni minunați care au lucrat la ele. Să-mi văd cărțile adaptate pe ecran este o experiență cu adevărat minunată.
Cărțile dumneavoastră au fost traduse în peste 40 de limbi și s-au vândut în milioane de exemplare în întreaga lume. Cum vă simțiți știind că aveți un public global atât de vast? Când scrieți o carte nouă, vă gândiți la faptul că va fi citită de milioane de oameni?
Nu, cred că aș avea un blocaj dacă m-aș gândi la asta când încep să scriu. Totuși, sunt foarte recunoscătoare cititorilor mei din întreaga lume și inima mea de scriitoare tresaltă de bucurie când văd oameni postând despre cărțile mele în diferite limbi pe Instagram și alte rețele sociale. E minunat să intru în contact cu cititori din toate colțurile lumii!
Odată cu lansarea seriei Crimele din Åre pe Netflix, ce urmează pentru dumneavoastră ca scriitoare și creatoare? Se pot aștepta fanii la noi cărți sau alte proiecte interesante?
Tocmai am început să scriu a șasea carte din seria Crimele din Åre, așa că în toamna lui 2025 va fi publicată în Suedia.